Ghid uleiuri
Ghidul pentru alegerea uleiului potrivit
Ghid uleiuri
Acest ghid va ajuta sa alegeti tipul de ulei adecvat motorului dvs.
Va vom raspunde la urmatoarele intrebari:
1. Ce informatii exista pe eticheta bidonului de ulei?
2. Se pot amesteca diferite uleiuri de motor?
3. Sa utilizez aditivi suplimentari?
Urmatoarele date le gasiti pe ambalajul unui lubrifiant auto:
Numele de marca in cazul nostru SWD-Rheinol
Numele gamei: ex. Primus, Promotol, Favorit, Expert..
Clasa de viscozitate: ex. SAE 10W-40
Compozitia uleiului: ex. sintetic, semi-sintetic, hidrotratare (hidrocrack)
Nivelul de performanta: dupa API si ACEA
Aprobari ( Omologari ) ale fabricantilor de motoare: ex. VW 50500 , MB 229.1, BMW Longlife , PSA( Peugeot, Citroen), Volvo, Mack, MAN , etc.
SAE = Societatea Inginerilor de Automobile
API = Institutul American de Petrol
ACEA = Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile
ILSAC - International Lubricant Standardization and Approval Committee (Comitetul International de Standardizare si Aprobare a Lubrifiantilor)
JASO - Japanese Automotive Standards Organisation (Organizatia Japoneza de Standarde a Automobilelor)
Uleiurile (Lubrifiantii) sunt fluide de natura organica ,anorganica sau minerala care sunt utilizati cu scopul de a reduce frecarea dintre doua suprafete.Clasificarea lubrifiantilor este facuta dupa o foarte mare diversitate de criterii si standarde ,dar din punct de vedere al interesului general unul dintre cele mai importante criterii este
Vascozitatea
Vascozitatea este unitatea de masura a frictiunii interne a lichidului, in cazul uleiurilor de motor desemnand fluiditatea acestora functie de temperatura. In termeni generali aceasta reprezinta rezistenta relativa la curgere a unui fluid sau 'grosimea' filmului acestuia, astfel un ulei trebuie nu numai sa fie suficient de "subtire" ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de "gros" ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.
Indexul de vascozitate al unui ulei este tendinta lui de a-si schimba vascozitatea functie de schimbarea temperaturii. Cu cat indexul vascozitatii este mai mare, cu atat mai consistenta va fi vascozitatea la schimbarile de temperatura.
Vascozitatea potrivita este unul din cele mai importante criterii de performanta ale uleiului de motor. Performantele de baza ale unui motor depind de vascozitatea uleiului folosit: cu cat uleiul este mai gros, cu atat vascozitatea acestuia va fi mai mare.
Clasele de viscozitate pentru uleiurile de motor sunt stabilite de SAE, si cuprind:
- Clase de iarna (0W, 5W, 10W, 15W, 20W)
- Clase de vara (-20, -30,- 40,- 50, -60)
Daca uleiul satisface cerintele unei singure clase de viscozitate, uleiul se numeste monograd.( ex.SAE 30 sau SAE 40 cunoscute in Romania sub denumirea de "M"-uri) , sau pentru temperatui scazute 10W , etc.
Uleiul multigrad este uleiul care satisface cerintele mai multor clase de viscozitate. De exemplu un ulei 15W-40 va asigura o pornire la rece similara cu un ulei din clasa 15W si se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40.
Uleiurile multigrad, comparativ cu uleiurile monograd, au un nivel constant de vascozitate pe o plaja larga de temperaturi, care ne ofera posibilitatea de a utiliza aceleasi uleiuri vara si iarna si usureaza pornirea motorului.
Ele sunt mai fluide la rece si mai putin fluide la cald decat uleiurile monograd corespondente.
Cu cat cifra este mai mica iainte de “W”: 0, 5, 10, 15 etc., cu atat pornirea la rece se face mai usor iar motorul va fi protejat impotriva uzurii. Al doilea numar - respectiv 40 - reprezinta fluiditatea la cald si indica clasa de vascozitate ce terbuie sa o respecte uleiul la temperatura exterioara de 40 grade si capacitatea de ungere a uleiului la temperature ridicata.
. Cu toate acestea clasa de viscozitate nu ne spune nimic despre calitatea unui ulei. Aceasta depinde de compozitia uleiului .Ele se mai clasifica si dupa gradul de aditivare , felul aditivilor folositi , iar un criteriu important este uleiul de baza folosit , care poate fi sintetic , mineral sau amestec de baza sintetica si minerala denumita si ulei semisintetic .
Uleiul mineral poate fi obtinut printr-o prelucrare fizica sau chimica (acest procedeu este numit Hidrocrack). Uleiurile sintetice pot fi obtinute din esteri sintetici sau polialfaolefine (PAO).Un lubrifiant mai poate contine aditivi, ca de exemplu: agenti antispumare, detergenti, dispersanti, aditiv antioxidanti si anticorosivi. De regula se poate spune ca uleiurile sintetice sunt superioare celor minerale, ceea ce nu inseamna ca este cel mai potrivit pentru motorul dvs. Nivelul de performanta ne spune mult mai mult despre calitatea unui lubrifiant. Acestea pot fi dupa API sau ACEA.
Clasificarea uleiurilor
STANDARDUL API
AMERICAN PETROLEUM INSTITUT clasifica si standardizeaza lubrifiantii dupa tipul de combustibil folosit in procesul de ardere
In notatia nivelului de performanta API, litera "S" indica performanta uleiului utilizat pentru motoare pe benzina ( usor de retinut-"S"de la Scinteie) iar litera "C"( Compresie) indica performanta uleiului utilizat pentru motoare diesel. Cu cat literele care le urmeaza sunt mai avansate in alfabet, cu atat nivelul de performanta este mai ridicat. Nivelurile de performanta sau clasificare dupa API (American Petroleum Institute) le puteti vedea in urmatoarele tabele,unde veti observa ca uleiurile SWD-Rheinol indeplinesc printre cele mai noi norme API.
Care este uleiul indicat pentru motorul dumneavoastra?
Pentru motoare pe benzina, ultimele categorii includ performantele si proprietatile categoriilor anterioare. (ex.: categoria API SN include si depaseste categoriile API SL si API SM.)
MOTOARE BENZINA ( OTTO ) |
||
Categorie |
Statut |
Service |
SN |
Actual |
Pentru toate motoarele auto actuale ,ulei rezistent la temperaturi ridicate, cansum redus de ulei si carburanti, poluare redusa .Categorie introdusa in 2008 . |
SM |
Actual |
Pentru toate motoarele auto actuale ,categorie introdusa din 2004 . |
SL |
Actual |
Pentru toate motoarele pe benzinna. Categorie introdusa în 01.07.2001. |
SJ |
Actual |
Categorie valabila pîna in anul 2001. |
SH |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1996 |
SG |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1993 |
SF |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1988 |
SE |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1979 |
SD |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1971 |
SC |
Învechit |
Pentru motoare mai vechi de 1967 |
SB |
Învechit |
Pentru motoare vechi, doar la recomandarea producatorului motorului |
SA |
Învechit |
Pentru motoare vechi, doar la recomandarea producatorului motorului |
Nota: Categoriile SI si SK au fost omise intentionat de catre API. STANDARDUL API - MOTOARE DIESEL |
Pentru motoare Diesel ultimele categorii sunt cele mai actuale dar nu includ întotdeauna proprietatile si performantele categoriilor anterioare (consulta tabelul si cartea tehnica a masinii tale,sau intreaba un specialist).
|
||||
|
Categorie |
Statut |
Service |
|
|
||||
|
CJ-4 |
Actual |
Categorie introdusa in 10.2006 ,pentru motoare de mare viteza in 4 timpi concepute sa raspunda standardelor pentru emisii impuse motoarelor din generatia 2007. Sunt special concepute pentru a sustine durabilitatea sistemului de control al emisiilor in motoarele echipate cu filtre de particule sau alte sisteme avansate de post-tratament al emisiilor |
|
|
CI-4 |
Actual |
Categorie introdusa în 05.09.2002. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare redusa din 2002. Se poate folosi în locul categoriilor CD, CE, CG-4 si CH-4 |
|
|
CH-4 |
Actual |
Categorie introdusa în 1998. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare redusa din 1998. Se poate folosi în locul categoriilor CD, CE, CG-4 si CH-4 |
|
|
CG-4 |
Actual |
Categorie introdusa în 1995. Pentru motoare moderne care indeplinesc normele de poluare din 1994. Se poate folosi în locul categoriilor CD,CE, si CF-4 |
|
|
CF-4 |
Actual |
Categorie introdusa în 1990. Pentru motoare aspirate si supraalimentate (turbo). Se poate folosi în locul categoriilor CD si CE |
|
|
CF |
Actual |
Categorie introdusa în 1994. Pentru autoturisme de teren si motoare Diesel cu injectie indirecta. Se poate folosi în locul categoriei CD. |
|
|
CE |
Învechit |
Categorie introdusa în 1987. Pentru motoare aspirate si supraalimentate (turbo). Se poate folosi în locul categoriilor CC si CD |
|
|
CD |
Învechit |
Categorie introdusa în 1955. Pentru motoare aspirate si supraalimentate |
|
|
CC |
Învechit |
Pentru motoare fabricate dupa 1961 |
|
|
CB |
Învechit |
Pentru motoare fabricate din 1949-1960 |
|
|
CA |
Învechit |
Pentru motoare din anii 1940-1950 |
|
STANDARDUL API PENTRU ULEIURILE DE TRANSMISIE SI DIFERENTIALE |
||||
Categorie |
Aplicatii si recomandari de utilizare |
|||
GL-1 |
pentru transmisiile mecanice ale autocamioanelor |
|||
GL-2 |
pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor care functioneaza in conditii de sarcina, temperaturi si viteze de alunecare superioare clasei GL-1 |
|||
GL-3 |
pentru transmisiile mecanice ale vehiculelor cu angrenaje conice spirale care functioneaza in conditii moderate de sarcina si viteza |
|||
GL-4 |
pentru transmisiile cu angrenaje hipoide ale vehiculelor care functioneaza cu viteze mari si cupluri mari |
|||
GL-5 |
pentru transmisiile angrenajelor hipoide ale mijloacelor de transport care functioneaza in conditii de viteza mare si sarcini cu socuri sau viteze mari si cupluri mici, precum si cu viteze mici si cupluri mari |
|||
STANDARDUL ACEA
Asociataia Cosntructoriloe Europeni de Automobile , clasifica uleiurile de motor prin litere si numere.
Literele reprezinta motoarele de tipul:
A - motoare pe benzina
B - automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete si camioane de gabarit mic
C - automobile cu motoare diesel cu filtre de particule
E - motoare diesel de putere mare Heavy duty , regim sever de fuctionare .
Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase; astfel, cu cat este mai mare numarul cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.
-
Clasa A - pentru motoare pe benzina:
A1 - vascozitate mica, economie de combustibil
A2 - calitate normala, interval de schimb normal
A3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
A5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3/B3
Clasa A/B - uleiuri pentru motoare pe benzina si Diesel:
A1/B1 - Uleiuri destinate motoarelor pe benzina si Diesel ale autoturismelor si camionetelor , special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta.
A3/B3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor si/sau pentru intervale extinse de schimb, acolo unde acest lucru este recomandat de producatorul motorului si/sau pentru cazurile in care se utilizeaza uleiuri cu vascozitati scazute pe tot parcursul anului.
A3/B4 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel cu injectie directa, dar si celor din clasa B3.
A5/B5 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, recomandate pentru intervale extinse de schimb, in cazul motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare, special concepute pentru a putea utiliza uleiuri cu vascozitate scazuta.
Clasa B - pentru motoarele diesel usoare:
B1 - vascozitate mica, economie de combustibil
B2 - calitate normala, interval de schimb normal
B3 - vascozitate mare, protectie sporita, interval de schimb prelungit
B4 - motoare de puteri mari cu injectie directa
B5 - motoare cu putere mare, interval de schimb prelungit, cerintele de vascozitate de la A1/B1 + cerintele de protectie de la A3
-
Clasa C - uleiuri pentru motoare cu catalizator
-
C1 - C2 - C3 - Uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, compatibile cu sistemul catalizator, recomandate motoarelor pe benzina sau Diesel de inalta performanta ale autoturismelor si camionetelor usoare. Aceste uleiuri cresc durata de viata a Filtrelor de particule si a catalizatoarelor modern (Three ways Cathalysis).
ATENTIE ! Aceste uleiuri pot fi nepotrivite pentru unele motoare. Pentru mai multa siguranta este recomandat sa se consulte manualul autovehiculului.Clasa E - pentru motoarele diesel cu solicitari severe (Heavy Duty):
E2 - schimb de ulei normal, indeplinesc standardul MB 228.1; sunt uleiuri de uz general pentru motoare Diesel natural aspirate sau supraalimentate (turbo) supuse unor solicitari medii si severe, in conditiile unor intervale de schimb normale.
E3 - performante ridicate, indeplinesc standardul MB 228.3;
E4 - schimb de ulei prelungit, indeplinesc standardul MB 228.5; sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile, performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate ce raspund cerintelor privind emisiile impuse de standardele Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 , Euro 5 care functioneaza in conditii foarte dificile. Pot fi utilizate in motoarele fara filtre de particule, in unele motoare cu sistem EGR de recirculare a gazelor si in unele motoare prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor.
E5 - indeplinesc cerintele de performanta ale categoriei E3/E4 si cerintele MB 228.3, API CH-4
E6 - uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si performante in mentinerea unei suprafete curate a pistonului, confera protectie impotriva uzurii, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate, cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 ,Euro 5 si Euro 6 . Pot fi utilizate in motoarele cu sistem EGR de recirculare a gazelor, cu sau fara filtre de particule si in motoarele prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor (NOx). Nivelul deperformanta E6 este recomandat cu precadere motoarelor prevazute cu filtre de particule si a fost conceput sa se utilizeze in combinatie cu carburanti Diesel cu un continut redus de sulf .
E7 - sunt uleiuri cu clase de vascozitate foarte stabile si eficiente in mentinerea unei suprafete curate a pistonului si a interiorului cilindrului. Asigura excelenta protectie la antiuzura si impotriva depunerilor de la nivelul turbocompresorului, au capacitate dispersanta impotriva depunerilor si prezinta stabilitate la temperaturi ridicate. Sunt recomandate pentru motoarele Diesel foarte solicitate , cu catalizatoare Euro 1, Euro 2, Euro 3 , Euro 4 ,Euro 5 si Euro 6 , care functioneaza in conditii dificile, pot fi utilizate in motoarele cu sau fara filtre de particule si pentru majoritatea celor care sunt prevazute cu sistem EGR de recirculare a gazelor, si a celor prevazute cu sistem SCR de reducere a noxelor
Normele SAE - definesc si clasifica gradele de vascozitate ale lubrifiantilor in functie de temperatura exrerioara ambientala in timpul fuctionarii motorului sau angrenajului.
Specificatii ale producatorilor de motoare
Pe langa specificatiile API, ACEA,ILSAC,JASO si SAE, producatorii de motoare sunt foarte interesati ca uleiurile sa respecte procedurile de testare solicitate de acestia si sa indeplineasca performantele impuse. Astfel, daca un ulei indeplineste performantele stabilite, acesta poate fi agreat de producator.
Normele BMW sunt BMW- Longlife-98 , BMW- Longlife-01, BMW Longlife-04 ,iar schimbul se face dupa indicatiile indicatorului de bord.
Ford recomanda pentru majoritatea motoarelor uleiuri dupa specificatiile ACEA A1, A2, A3, B1, B2, si B3, dar are si norme proprii:
WSS-M2C910-A1/A2 Ulei pentru rodaj- motor Otto pina in 1998.
WSS-M2C911-A1 Ulei pentru rodaj- motor Diesel pina in1998.
WSS-M2C912-A1/B1 Ulei pentru rodaj si service din 1996.
WSS-M2C913-A/B Ulei pentru rodaj si service din 1998.
WSS-M2C917-A Ulei pentru motoare Diesel cu injector tip pompa (Pumpe-Düse).Mercedes-Benz are norme proprii, bazate pe specificatiile API- und ACEA, dar care indeplinesc si cerintele constructorului.
MB 226.0 Ulei pentru motoare Diesel fara supraalimentare.
MB 226.9 Ulei pentru motoare cu gas metan (CNG).
MB 227.0 Ulei monograd pentru motoare Diesel cu si fara supraalimentare.
MB 227.1 Ulei multigrad pentru motoare Diesel cu si fara supraalimentare..
MB 228.0 Ulei monograd pentru motoare Diesel cu supraalimentare, interval de schimb pina la 30.000 km. Aceeasi performanta ca MB 228.1
MB 228.1 Ulei multigrad pentru motoare Diesel cu supraalimentare, interval de schimb pina la 30.000 km.
MB 228.2 Ulei monograd SHPD (Super-High-Performance-Diesel) pentru motoare Diesel cu supraalimentare. Aceeasi performanta ca MB 228.3
MB 228.3 Ulei multigrad SHPD (Super-High-Performance-Diesel), interval de schimb pina la 45.000 km.
MB 228.5 Ulei UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) pentru motoare Diesel supraalimentate, interval de schimb pina la 45.000 km in classa usoara si pina la 100.000 km (cu filtru suplimentar) sau 160.000 km cu indicator service(Assistsystem).MB 228.51 Uleiuri de motor UHPD / 228,5 cu filtre de particule pentru motoare Euro 4 .
MB 229.1 Ulei pentru autoturisme (motoare Otto si Diesel ).Corespunde unei norme ACEA A3 si B3 mai inbunatatite.
MB 229.3 Ulei pentru autoturisme (motoare Otto si Diesel ). interval de schimb pina la 20.000 kmMB 229.31 Uleiuri de motor pentru autoturisme pe motorina, cu filtre de particule
MB 229.5 Norma pentru generatia noua de autoturisme (motoare Otto si Diesel ). interval de schimb pina la 30.000 km.MB 229.51 Uleiuri de motor pentru autoturisme cu intervale prelungite de schimb a uleiului (20.000 km) si emisii scazute de substante poluante .
Normele GM( Opel ,Vauxhall)
GM-LL-A-025 Uleiuri de motor pentru motoare pe benzina, cu performante in economia de combustibil
GM-LL-B-025 Uleiuri de motor pentru autoturisme cu motoare diesel cu performante in economia de combustibil
Volvo recomanda uleiuri dupa specificatiile ACEA A1 oder A3, B4 oder B3. Consultati si cartea tehnica.
Pentru camioane Volvo are norme proprii:
VDS Ulei pentru interval lung de schimb (50.000 km).
VDS-2 Ulei pentru motoare Euro-2 (60.000 km).
VDS-3 Specificatie pentu motoare Euro-3 cu schimb pina la 100.000 km
Folosirea de uleiuri cu specificatiile ACEA E2/E3/E4/E5 sau API CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 este permisa cu interval redus de schimb. (Consultati cartea tehnica).VDS-4 Specificatie pentru motoare cu norma de poluare Euro5 , Euro 6 cu interval de schimb pina la 100.000 km cu sau fara filtru de particule DPF .
Normele producatorului MAN sunt:
MAN 270 Ulei monograd pentru motoare Diesel cu si fara supraalimentare.
MAN 271 Ulei multigrad pentru motoare Diesel cu si fara supraalimentare.
MAN M 3275 Ulei multigrad SHPD (Super-High-Performance-Diesel), interval de schimb pina la 45.000 km.
MAN M 3277 Ulei UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) pentru motoare Diesel supraalimentate, interval de schimb pina la 80.000 km. Noua generatie TG-A cu computer de bord intervale mai lungi de schimb.
MAN M 3477 Ulei de inalta performanta, superior normei M3277, pentru intervale lungi de schimb,motoare cu Euro V si VI si filter de particule DPF.MAN M 3575 - Ulei de inalta performanta, superior normei M3275, pentru intervale lungi de schimb,motoare cu Euro V si VI si filter de particule DPF.
MAN 3271-1 Ulei pentru motoare cu gas (Butan, Propan, Metan, GPL)
-
Normele producatorilor auto: MB 228.51 Uleiuri de motor UHPD / 228,5 cu filtre de particule pentru motoare Euro 4 . MB 229.31 Uleiuri de motor pentru autoturisme pe motorina, cu filtre de particule MB 229.51 Uleiuri de motor pentru autoturisme cu intervale prelungite de schimb a uleiului (20.000 km) si emisii scazute de substante poluante . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Generalitati privind functiile lubrifiantilor
-
Pornirea la rece uzeaza cel mai repede uleiul, deci trebuie sa alegeti un ulei cat mai performant.
-
Uleiul se oxideaza in timp chiar daca motorul nu a functionat perioada indelungata
-
Oxidarea unui ulei si contaminarea prin condensare si prin impuritati ca urmare a fenomenului de combustie sunt cauze care produc acizi in uleiul de motor. Daca acizii intra in contact cu motorul, apare coroziunea iar rezultatul este distrugerea prematura a componentelor motorului. Uleiurile de motor au calitatea de combatere a acestor acizi
-
Uleiul de motor este responsabil chiar si de racirea motorului. Radiatorul raceste doar zonele superioare ale motorului insa restul, cum ar fi axul cu came, distributia, arborele cotit, pistoanele, rulmentii de presiune, etc., sunt racite in principal de uleiul de motor
-
Incercati pe cat posibil sa va pastrati motorul curat pentru mai multa eficienta. Impuritatile ramase in motor impiedica functionarea si reduc eficienta carburantului, in timp miscorandu-se performantele motorului. Mai mult, aceste impuritati